Ioana Ciolacu Miron – sinergia dintre moda si arhitectura

Ioana Ciolacu Miron pare hotarata sa isi proiecteze un spatiu interdisciplinar in care moda si arhitectura “raspund unei necesitati esentiale, aceea de protectie, dar la scari diferite”. Interesata mereu de noi modalitati de exprimare artistica, Ioana accepta provocarea oferita de Gala Avanpremiere si se hotaraste sa isi prezinte noua sa colectie sub forma unui fashion film. De ce aceasta abordare diferita a unei prezentari de moda? Cum s-a ajuns de la Ou la Sageata? Moda si/sau arhitectura? Acestea sunt cateva dintre punctele pe care am incercat sa le atingem in cadrul interviului acordat de Ioana Ciolacu Miron blog-ului nostru.

Ai absolvit sectia de arhitectura din cadrul Universitatii de Arhitectura si Urbanism “Ion Mincu”, facand in paralel design vestimentar in cadrul Universitatii Nationale de Arte din Bucuresti. Cum se imbina cele doua domenii in viziunea ta?

Practicile paralele in arhitectura si moda exista de cand cele doua au capatat numele si forma actuala. Amandoua raspund unei necesitati esentiale, aceea de protectie, dar la scari diferite. In acelasi timp, ambele sunt o oglinda a societatii, a modului de gandire, a nevoilor, deci e normal sa mearga mana in mana. De la modernisti in arhitectura cu a lor “form follows function” si Coco Chanel cu “the little black dress” pana la Frank Gehry si Lanvin in vremurile noastre, putem observa o influenta reciproca.

Studiind in paralel cele doua, cu surprindere am observat cat de asemanator este procesul de constructie a unei cladiri si a unei rochii, de la schita la partea tehnica la constructia in sine. Sunt similare, la scari, timpi si complexitati diferite.

Momentan iti focalizezi atentia pe design vestimentar. Te gandesti sa parasesti zona arhitecturii sau sa o integrezi in pasiunea ta?

Arhitectura este parte din mine si automat integrata in creatiile mele, deci nu am cum sa ma despart vreodata de ea. Momentan imi aloc majoritatea timpului modei insa mentin si o colaborare cu un birou de design interior si peisagistica.

Ai participat la concursul European Fashion Awards FASH 2011 in Germania si ai castigat locul 2. Ce oportunitati ti-a oferit aceasta realizare pe plan profesional?

European Fashion Award a fost rampa mea de lansare insa si un pas spre maturitate. Am avut parte de servicii media care m-au propulsat si in media romaneasca, am cunoscut multi oameni cheie din industrie, am avut vizibilitate in fata a 60.000 vizitatori la targul ISPO Munchen la care am participat cu un stand. Mai presus de toate insa, acest concurs m-a ajutat in procesul creativ si in construirea unui concept puternic.

De la Ou (concept ce a stat la baza primei colectii) la Arrow (numele celei de-a doua colectii). Exista o anumita simbolistica existentialista in spatele primelor tale colectii? Un fel de “traseu initiatic” de la concept la produs?

Ai ghicit! Exact asta am vrut sa transmit prin cele doua colectii. Unde in “Muna” apare ideea de ou, de ermetic, de interior, de necopt, de lume interioara, Arrow este o privire a aceluiasi concept, dintr-un alt unghi, cel al individului iesit in lumea materiala, plina de reguli, de pericole si “unghiuri drepte”. Este reflexia evolutiei mele ca designer, este drumul meu initiatic la vedere.

De ce ai ales sa iti prezinti cea mai recenta colectie sub forma de fashion film?

Ideea a venit cand am aflat de categoria “fashion film”, nou introdusa la Gala Avanpremiere unde urma sa imi prezint colectia. Cum imi plac provocarile si ador sinergia dintre arte, am acceptat imediat.

Consideri fashion film-ul ca o noua forma de exprimare artistica sau ca un mecanism de promovare a unor produse?

Fashion filmul este si una si alta. Eu am abordat fashion film-ul ca forma de arta care, daca este de calitate, automat devine cea mai buna si placuta forma de promovare.

Clipul video presupune intr-o oarecare masura introducerea unui nou strat de codificare a mesajului. Perindarea imaginilor intr-o ordine prestabilita, cadrele folosite, muzica, decorurile, toate lucreaza in favorul sau defavorul colectiei. Consideri acest demers benefic pentru colectia ta?

Avantajul fashion filmului este ca poate transmite mult mai puternic si clar atmosfera dorita. Astfel, am putut mult mai usor controla “ce se vede” si “cum”. Din acest punct de vedere, cred ca filmul a evidentiat colectia neintrusiv, film si colectie care au stat in slujba mesajului si nu invers.

Vei apela pe viitor si la o prezentare “traditionala” a colectiei?

Da, daca va fi o ocazie potrivita, insa nu o planific. Fiind o colectie prêt-a-porter, am preferat sa o prezint la diferite targuri unde clientii pot avea o relatie mai personala cu hainele decat ar avea relatia podium-public.

Cum se incadreaza colectia Arrow in tendintele sezonului primavara-vara 2012?

Designerii sunt cei care stabilesc trendurile, nu le urmaresc. Si, cum great minds think alike, Arrow este, cred eu, acolo unde ar trebui sa fie, parte din trendsetter-ii S/S 2012.

Ce aduce nou aceasta colectie universului Ioanei Ciolacu Miron?

Reincredere in intuitie si infrastructura.

Cine este femeia pe care o vezi purtandu-ti creatiile?

Fashion film-ul s-a concentrat in jurul unui singur personaj, persoana Iuliei Tomescu. Nefiind un model profesionist, ci architect, Iulia a fost ea, avand libertate totala in cum sa imi prezinte colectia, inspirata de cum se simte in ea. Este modelul ideal de femeie, insa ramane doar o sugestie de prezentare.

De unde putem sa iti cumparam creatiile?

De la studioul de pe Ion Campineanu din Bucuresti cu programare in prealabil, online de pe www.ioanaciolacu.com sau www.endra.ro si curand din Iulius Mall Iasi sau British Gallery Bucuresti. Preturile au fost stabilite in urma unui studiu de piata pe 60 de femei si sunt intre 40 si 150 euro.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s