Brainstorming: Cum salvam moda din Romania?

“Romanul s-a nascut poet”. Aceasta sintagma atarna greu pe talerul in care sunt ingramadite toate talentele innascute ale romanilor. Asta in timp ce talerul cu talente aprofundate, care ar trebui sa il contrabalanseze pe cel dintai este…din pacate destul de gol. Balanta astfel nu ajunge niciodata in echilibru.

Substratul acestei sintagme, secatuit de orice urma de lirism si contemplatie, a activat in constiinta nationala sentimentul posesiei gratuite, insusirii la nastere a unor talente ce permit celui care si le atribuie, accesul instant in toate domeniile pe care el doreste sa le exploreze. Succesul in aceste domenii este, in mod evident garantat datorita “darurilor” ce i s-au oferit la nastere. Astfel, ne aflam in fata unor noi sintagme deformate si nefondate precum: “romanul s-a nascut profesor”, “romanul s-a nascut politician”, “romanul s-a nascut doctor”, sintagme care ne dezvaluie usurinta cu care, multi dintre confratii nostri, isi atribuie statuturi si competente, bazate pe credinta simpla, din popor ca “romanul e bun la toate”.

Si atunci…daca romanul s-a nascut poet si mai e si bun la toate…cel mai probabil “the sky is the limit”. Avantul sau de a se implica in cat mai multe proiecte, in a cocheta cu nenumarate domenii, da nastere unui haos ce destabilizeaza un sistem care se lupta sa devina coerent. Si aici nu vorbesc despre oamenii care au o viziune interdisciplinara acumulata construita pe o coerenta ce ajunge sa le valideze implicarea in mai mult de un proiect in acelasi timp, ci ma refer la parvenitii diferitelor medii care paraziteaza fara urma de regret sisteme ce incearca sa functioneze fiind trase mereu inapoi de acestia din urma.

Site-ul de specialitate fashionandbeauty.ro a demarat recent o provocare in randul cititorilor sai sub titulatura de “Concurs de idei fara premii” care incearca sa stranga cat mai multe propuneri pentru solutionarea unei probleme ce macina gandurile celor care constientizeaza importanta rezolvarii sale: Cum sa salvam moda romaneasca?

Nu stiu daca eu sunt cea mai in masura sa propun strategii de marketing si promovare pentru brand-uri mici si mijlocii, planuri de afaceri pentru fabricile de textile care se razbat sa supravietuiasca metodelor capitaliste, dar stiu ca solutiile ce stau la baza salvarii modei din Romania se afla in toate straturile si substraturile acestei industrii creative. La un nivel utopic, aceasta salvare ar consta, in primul rand, in salubrizarea sistemului de parvenitii mediului cultural, de formele fara fond, de nepotisme si de alte manifestari ale unor constructe identitare deficitare. Dar presupun ca discursuri revoltate la adresa acestor constructe au existat in trecut fara sorti de izbanda.

Propunerea mea isi asuma statutul in cadrul acestui sistem: statutul de blogger.

Propunerea mea nu doreste a fi una exhaustiva.

Propunerea mea intra in jocul strategic initiat de cei de la fashionandbeauty.ro sub forma unor idei sustinute de propuneri pertinente, sper eu.

Pozitia mea in sistemul modei din Romania poate fi considerata privilegiata de unii, inutila de altii, dar datorita impactului acestui tip de discurs informal ce sta la baza fenomenului blogging-ului, parerea mea pare sa aiba relevanta in cercul celor pasionati de moda care, datorita exclusivismului afisat uneori de acest sistem, nu au avut pana acum acces la creatiile multora dintre designerii de calitate ai Romaniei. Da, cu siguranta acest grup nu va putea sustine o dezvoltare considerabila a brand-urilor “made in ro” si nici nu va imbogatii showroom-urile designerilor prin achizitii consistente, dar vor incepe cu siguranta sa perceapa, sa descopere, sa aprecieze si, de ce nu, sa si achizitioneze munca unor designeri ce constituie repere ale modei Romaniei contemporane. Aceasta descoperire si educare treptata a noilor mase de consumatori care incep sa se sature de produsele de calitate indoielnica promovate in marile magazine ale tarii, porneste din mediul virtual, un mediu atat de familiar si la indemana noii generatii de cumparatori. Din pacate insa, o mica parte din designerii autohtoni au perceput importanta acestui canal de comunicare si propagare a informatiilor. Astfel:

–         avem nevoie de pagini oficiale updatate cu poze si informatii relevante despre activitatea designer-ului in cauza.

–         vrem sa simtim prezenta lor in retelele de socializare – sa se creeze o punte de comunicare efervescenta intre designer si tinerii consumatori

–         designerilor sa nu le fie frica sa isi afiseze preturile creatiilor pe site pentru ca acestea nu sperie in mod neaparat posibilii clienti ci le permite sa isi recalculeze economiile pentru a-si putea achizitiona produsul dorit.

Designerii ar trebui sa constientizeze necesitatea unei echipe care sa le promoveze creatiile atat in mediul virtual cat si in spatiul realitatii cotidiene. Da, stiu ca avand in vedere situatia actuala si cel mai probabil situatia financiara, angajarea unei echipe de promovare nu poate fi sustinuta, dar eu consider ca exista solutii cum ar fi: internship-uri neplatitie pentru tinerii doritori sa isi puna in aplicare ideile, ajutati de aportul creativ al designerului. Asta este doar o idée, dar sunt sigura ca se pot gasi solutii diverse la aceasta problema, solutii pe care poate chiar cei alesi pentru aceste internship-uri le vor descoperi.

Ca si concluzie la acest lung, si probabil plictisitor pentru unii, monolog as dori sa ii incurajez, la randul meu, pe cei detinatori de propuneri, posibile solutii, idei sa se alature grupului participantilor la “Concursul de idei fara premii”. Da, stiu…suna ciudat “Concurs…fara premii” dar este o formulare inteligenta ce elimina din start pe toti cei pentru care mai important decat implicarea este recompensa finala. De acestia, din fericire, nu avem nevoie. Pentru toti ceilalti ramane valabila intrebarea “Cum salvam moda dinRomania?”

sursa poze:

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s