Henrik Vibskov: functia interdisciplinara a modei

Moda a avut mereu o legatura speciala cu celelalte discipline artistice. Creatorii vestimentari au inteles nevoia unei interactiuni permanente cu diferite surse creative. Motivele organice prezente in stilul Art Nouveau au impanzit materialele rochiilor scapate de incorsetarile trecutului, formele abstracte promovate de cubisti s-au materializat in fuste tubulare si palarii geometrice. Paul Poiret a fost un impatimit al artelor frumoase, avand numeroase legaturi in cercurile artistilor parizieni. Printre artistii preferati de el se numara: Picasso, Matisse, Utrillo, Francis Picabia. Aportul acestora la schimbarile artistice de la inceput de secol a constituit o sursa importanta de inspiratie pentru Poiret. Elsa Schiaparelli a sustinut viziunea halucinanta a suprarealistilor, oferind femeilor o alternativa fantezista la costumele austere promovate de rivala sa Coco Chanel. Henrik Vibskow profita de acesta legatura existenta intre arta si moda  pentru a-si pune la cale reprezentatiile sale fantasmagorice. Experienta vizuala creata de el iti permite accesul intr-un spatiu alternativ unde barierele, acum difuze, dintre discipline genereaza o noua viziune asupra modei.

Henrik Vibskov portretizeaza profilul artistului contemporan. A absolvit prestigiosul Colegiu de Arta si Design Central Saint Martin din Londra, incepandu-si, astfel, cariera de designer. Dar viziunea sa artistica nu se limiteaza doar la domeniul modei, el activand cu succes si in zona muzicii electronice experimentale, unde colaboreaza cu artistul danez Anders Trentemoller si cu Mikael Simpson, avand, in acelasi timp, expozitii in importante muzee si galerii din jurul lumii: MoMA in New York, Palais de Tokyo in Paris sau Zeeuws Museum in Middelburg, Olanda.

Natura versatila a intereselor sale il recomanda pe Henrik Vibskov ca fiind un artist care nu isi izoleaza campul creativ doar la un domeniu, ci confrunta spatiul modei cu cel al inovatiilor artistice, al teatrului si al muzicii, pentru a da nastere unei experiente vizuale diferite. Datorita viziunii sale interdisciplinare, Henrik Vibskov poate sa isi aplice cunostintele acumulate din domenii conexe asupra procesului de creare a hainelor. Prezentarile colectiilor sale vestimentare constituie performance-uri artistice in cadrul carora modele imbracate in creatiile sale interactioneaza cu instalatii eclectice.

Untitled

„Composing colors is a lot like composing music. You need trebles, intermediate notes, bass. You want a steady rhytm, a syncopated rhytm.” 

„The Fantabulous Bicycle Music Factory” constituie numele, dar si dezvalui conceptul din spatele colectiei sale pentru sezonul primavara-vara 2008. Imbinand pasiunea sa pentru masinarii imposibile cu pasiunea pentru muzica, Henrik Vibskov isi pune modelele sa defileze in jurul unei instalatii formate dintr-o serie de biciclete interconectate prin instrumente muzicale. Manechinele interactioneaza pe rand cu aceasta masinarie activand astfel instrumentele care emit sunete.

4

Importanta pe care designerul o atribuie acestor instalatii neconventionale nu constituie un artificiu care sa epateze. Performence-urile puse la cale de el fac referire la tensiunea existenta intre om si tehnologie, intre om si masinarie, unde hainele sunt cele capabile sa creeze o legatura coerenta intre fiinta si obiect. Colecta sa intitulata „The Human Laundry Service” exploreaza aceasta tensiune, prezentand-o sub forma unei relatii de interdependenta in care individul poate cu usurinta sa devina sclav al propriului progres. Rotile hipnotizante ce constituie decorul show-ului sunt puse in miscare de modele imbracate in piese vestimentare create de Vibskov. Universul gandit de acesta este unul static si insuficient, dar care, prin aportul individului, devine un portal spiritual.

5

Propunerea sa in materie de creatie vestimentara pentru sezonul primavara-vara 2012 este construita in jurul conceptului ce da si nume colectiei: Panopticon. A tot si a toate vazator, spectatorului i se permite acces in spatiu conceput de Vibskov sub forma unei camere multiplicate. Pentru a vedea Intregul e necesara o viziune de ansamblu, o viziune panoptica. Pana si accesoriile steampunk par sa ne transmita acelasi lucru : imaginile trebuie mereu filtrate prin mai multe lentile pentru o intelegere deplina a lor.

6

In toata aceasta nebunie creatoare, piesele vestimentare nu isi pierd functia lor principala – aceea de a fi purtate. Hainele par a functiona in universul lui Henrik Vibskov ca un liant intre fantezie si realitate, amintind mereu de un spatiu cotidian populat de o sumedenie de elemente creative din care artisti precum Vibskov isi gasesc inspiratia.

8***Acest articol face parte din seria de articole publicate in cadrul revistei online Art Act Magazine. In fiecare luni va voi prezenta fragmente din aceasta serie de articole pe care le-am scris cu mare placere, articole prin intermediul carora am avut ocazia sa aprofundez zona de interferenta dintre moda si arta.

2 thoughts on “Henrik Vibskov: functia interdisciplinara a modei

  1. Foarte tare! Mi-a plăcut extrem de mult ideea și toate informațiile pe care le-am aflat. Un singur lucru m-a deranjat doar, dar asta ține probabil mai mult de mine: lipsa diacriticelor. Mi se pare că e mai ușor și rapid de citit cu diactritice și că îi da mai multă însemnătate textului. În afară de asta, jos pălăria! De abia aștept să citesc și următoarele articole :* Te pup!

    1. Multumesc pentru feedback si pentru apreciere. Lipsa diacriticelor nu e cauzata de lene, eu fiind un fan al lor, iar daca vei intre pe artactmagazine.ro la sectiunea Fashion Art, vei gasi articolul in forma sa initiala cu diacritice. Motivul pentru care pe blog nu le folosesc e ca am inteles de la prieteni care detin cunostinte cu mult mai avansate si rafinate in ale tehnologiei ca “da mai bine la trafic” lipsa lor. Te pup si eu 🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s