Louis Vuitton: Accesorii pentru calatorii imaginare

Intr-un secol al vitezei sunt necesare noi modalitati de „a calatori”. Fie ca ne referim la o deplasare de scurta durata, fie la una ce implica parcurgerea unor distante considerabile, modul de a calatori, mai mult decat calatoria in sine, s-a schimbat considerabil. Mijloacele de transport sunt mai diversificate si mai rapide, granitele statelor sunt mai permisive, posibilitatea de a vizita spatii indepartate cu mult mai tangibila. Echipamentul de calatorie este supus, inevitabil, unei transformari. La fel cum in urma cu mai bine de 150 de ani, Louis Vuitton, fondatorul brand-ului cu acelasi nume, a simtit necesara propunerea unei noi modalitati de concepere a accesoriilor de calatorie, Marc Jacobs, designer-ul curent al brand-ului, ne propune mereu noi modalitati (mai mult sau mai putin simbolice) de a calatori in timp si in spatiu.

1Unul dintre cele mai cunoscute logo-uri din lume, unul dintre cele mai falsificate brand-uri, Louis Vuitton reprezinta, in primul rand, un anumit stil de viata. Scopul principal al fondatorului sau era de a introduce elemente practice intr-un univers al luxului atat de putin interesat de acest aspect al obiectelor. Astfel ca, in anul 1854, la Paris este inaugurata prima reprezentanta Louis Vuitton, iar prima schimbare majora pe care o face acesta gentilor de voiaj este sa le schimbe forma si materialele din care erau confectionate. Pielea naturala este inlocuita cu un material impermeabil, iar forma boltita este transformata intr-o suprafata plata, dreptunghiulara, ce permitea o compartimentare mai eficienta. In anul 1888, introduce culorile iconice ale inconfundabilelor produse, iar in 1896, George Vuitton, fiul fondatorului, creeaza nemuritorul logo al brand-ului. Pe langa geamantane, atelierele Vuitton realizeaza o gama variata de accesorii menite sa faciliteze transportul diferitelor elemente indispensabile clientilor sai precum echipamente sportive, animale de companie, realizand chiar si o valiza capabila sa se transforme intr-un pat. In anul 1987, statutul sau de brand de lux este pecetluit odata cu alaturarea sa la grupul Moet Hennessy. Dar fuziunea sa cu prezentul a avut loc de abia in anul 1998, cand intregul bagaj istoric ii este inmanat tanarului designer american Marc Jacobs. Acesta introduce, pentru prima data in istoria casei, o linie vestimentara ce viza atat un public feminin, cat si unul masculin, o linie de bijuterii si ceasuri de lux. Pornind de la bogata istorie a casei Vuitton, Marc Jacobs nu numai ca reuseste sa alature liniei de accesorii o linie vestimentara ce completeaza universul creativ al casei, ci reuseste sa regandeasca utilitatea si infatisarea traditionalelor genti Louis Vuitton. Testand limitele impuse de un lux conservator, Jacobs stabileste colaborari cu artisti contemporani carora le cere sa isi puna propria amprenta asupra creatiilor casei. Rezultatul acestor colaborari, dintre care le amintim pe cele cu Stephen Sprouse, Richard Prince, Takashi Murakami sau, recent, cu Yayoi Kusama, a introdus o noua dimensiune produselor brand-ului, transformandu-le in obiecte de colectie, aflate undeva la granita dintre arta si produs. Nebunia generata in randul fanilor si consumatorilor Vuitton a sporit considerabil notorietatea brand-ului, transformandu-i produsele in unele dintre cele mai ravnite obiecte ale inceputului de secol 21.

Stephen_Sprouse_Louis_Vuitton Richard_ Prince_Louis_VuittonTakashi_Murakami_Louis_VuittonYayoi_Kusama_Louis-Vuitton

Miza lui Marc Jacobs nu este, insa, una in exclusivitate comerciala. Jocul sau estetic  transcende utilitatea materiala. Scopul sau final este de a spune o poveste. O poveste nu intotdeauna usor de deslusit, dar mereu fascinanta. Sondarea  trecutului casei Vuitton este realizata de catre Jacobs cu pasiunea unui explorator ce porneste intr-o calatorie imaginara. Hartile sale sunt trasate urmand coordonate culturale precise si tocmai din aceasta cauza, el nu se rataceste niciodata in explicatii inutile, in hoinareli fara scop, in fabulatii ridicole.

***Acest articol face parte din seria de articole publicate in cadrul revistei online Art Act Magazine. In fiecare luni va voi prezenta fragmente din aceasta serie de articole pe care le-am scris cu mare placere, articole prin intermediul carora am avut ocazia sa aprofundez zona de interferenta dintre moda si arta.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s