Laboratorul interdisciplinar al Smarandei Almasan

  • Care sunt filmele tale preferate?

Film = imagine ,sunet , traire ,lucruri la care vibrez si care ma incarca. Paleta este foarte larga si porneste de la imagistica tulburatoare a lui Tarkovski, de la fascinatia lui Fellini pentru “vaudevill”-uri,trece prin Odiseea lui Kubrick si ajunge la Almodovar ,poate cel mai interesant original ,dar si tensionat cineast spaniol al anilor 2000.

  • Care sunt formatiile tale preferate?

Playlist ul meu este atat de divers si haotic chiar…cred ca rock-ul este atemporal si de curand m-am intors la hip-hop ul old school , sigur sub influenta unei luni petrecute la Snoop dog pe west coast  , in Los Angeles.

  • Care este ultima carte citita?

Scriitorii sud americani ma fascineaza , de curand l-am descoperit pe Carlos Ruiz Zafon si a lui Umbra vantului, i-am devorat toate cartile traduse , o lectura usoara as zice ,dar cu greu te lasa sa te desprinzi…acum citesc ,,Flori pentru Algernon ,,Daniel Keyes , e in stadiu incipient , nu ma pronunt.

  • Care sunt artistii tai preferati? (orice domeniu artistic inclus)

Alegerea o fac probabil si in functie de influenta pe care curentul minimalism a avut o in moda la sf.anilor 60,deoarece primele aparitii ale artistilor care reprezinta acest curent au fost in revista de moda si nu in cele de arta ,dupa expozitia manifest a minimalismului ,,Structuri primare,,din 1969 , New York,Jewish Museum.Aici ii amintesc pe :Donald Judd,Sol Le Witt,Frank Stella, Dan Flavin,Carl Andre,Robert Morris etc.

  • Daca ai face parte dintr-o echipa de exploratori ce pornesc intr-o calatorie spatiala inspre noi teritorii si civilizatii, care ar fi cele 5 lucruri pe care le-ai lua cu tine?

Cu zambetul pe buze as spune: biletul de intoarcere.ma simt bine ca cetatean al Terrei.

Frank Herfortcredit foto: Frank Herfort

Ce m-a atras de la inceput la designul vestimentar a fost capacitatea sa de a reinterpreta realitatea raportandu-se constant la domenii dintre cele mai diverse din care colectioneaza repere pe care le foloseste pentru a construi fictiuni purtabile. Aceasta perspectiva interdisciplinara ce poate fi reperata in designul vestimentar veritabil m-a ajutat de-a lungul timpului sa descopar designeri care percep moda ca un mijloc de interactiune cu exteriorul. Aceasta interactiune cu exteriorul este de cele mai multe ori acompaniata de o componenta personala, intima, interioara prin intermediul careia designerii nu doar interpreteaza ci si reinventeaza exteriorul.

Consider ca o parte importanta din procesul creativ este ocupata de spatiul in care designerul isi petrece marea majoritate a timpului. Cum este aranjat, unde este situat si care este atmosfera in acest spatiu reflecta relatia dintre designer si creatiile sale si creeaza inevitabil o legatura speciala cu posibilul cumparator. 

atelier smaranda almasanAtelierul Smarandei Almasan  se afla intr-unul dintre cele mai efervescente spatii artistice din Cluj-Napoca, Fabrica de Pensule. Atelierul sau, impreuna cu cel al lui Istvan Cimpan (pe care l-am vizitat in urma cu ceva timp) scurtcircuiteaza reteaua galeriilor de arta si a holurile post-apocaliptice alimentand cu o energie aproape suprarealista spatiul Fabricii de Pensule. Suprearealist este si unul dintre peretii care protejeaza spatiul in care Smaranda si-a aranjat meticulos obiecte provenind din propriul trecut si din trecutul unor necunoscuti pe care i-a transformat in personaje ce ii populeaza imaginarul. Piese din colectiile sale ocupa o mare parte din atelier si asteapta in tacere sa isi sopteasca povestea. Intregul atelier pare a fi o instalatie artistica ce prinde sens doar in momentul in care interactionezi cu ea. Dupa vizita facuta, nu pot sa imi imaginez un alt spatiu mai potrivit pentru a-i adaposti Smarandei creatiile. Ea imi marturiseste ca a ales aceasta locatie pentru ca simte moda ca pe un domeniu care s-a aflat mereu intr-o relatie speciala cu arta.

“As spune ca designul vestimentar se afla in interactiune cu arta, ramane deschisa ipoteza daca moda este arta sau nu .Pronosticurile ,,este moda arta sau nu,,raman valabile probabil si in zilele noastre.Un reper esential pentru mine il reprezinta din punct de vedere istoric fuziunea dintre moda si arta in perioada anilor 60 in New York. ,,The moving sculptures,,reprezentau niste entitati care intareau ipoteza si alinierea fashion-ului in limbajul artistic contemporan.

Interactiunea este indusa clar  de nevoie, de nevoia de imagine, de nevoia de cunoastere. ,,Exteriorul,, poate genera o infuzie de trasee noi, conexiuni, viziuni utopice, distopice etc.exteriorul este un resort, fie ca ne referim la spatiul fizic din afara laboratorului, la persoane/personaje, situatii sau, in cazul meu, la arta. Sigur, datorita pozitiei privilegiate pe care o am si anume de a fi inconjurata zilnic de artisti, de albume de arta, de expozitii, legatura mea cu arta probabil este mai stransa decat cea cu moda,dar moda este limbajul meu si incerc sa il hranesc din zone diferite, dar se pare ca prefera dieta bazata pe arta contemporana si scriitori sud americani …”

Arta si literatura reprezinta puncte de reper ale universului sau creativ, iar dieta despre care vorbeste Smaranda chiar da rezultate, ele fiind vizibile in fiecare dintre colectiile sale.

atelier smaranda almasan_1atelier smaranda almasan_2Ce rol are atelierul in procesul creativ?

“Acum vorbim despre interior si inseamna mai mult decat credeam vreodata, a devenit  intim, este laboratorul unde experimentez, unde ma zbat intre idei, tipare, materiale, aproape ca un camp de lupta. Lucrurile sunt foarte dinamice, cateodata chiar scapa de sub control. Este nevoie de multa disciplina. Atelierul este  proces creativ si il pretuiesc enorm, chiar daca suna foarte romantic.”

atelier smaranda almasan_3atelier smaranda almasan_4Cum sunt distribuite sarcinile in atelier?

In atelier se fac prototipurile si seriile mici . Pentru colectii colaborez cu o fabrica care poate sustine productia,sarcinile nu sunt distribuite ci sunt asumate si gestionate de fiecare membru.

atelier smaranda almasan_5atelier smaranda almasan_6atelier smaranda almasan_7Cum poate face fata nestatorniciei prezentului un atelier in care se pune pret pe meticulozitatea executiei?

Uite nu stiu…deocamdata ne scaldam in ape tulburi .Consider ca pionieratul si tranzitia se extinde.Sincer,nu e usor deoarece este o zona relativ noua, un laborator de testare recent, structura sistemului este inca in constructie. Nevoia conjuctiilor de tip ,,ca si,,(dincolo), ,, precum ,,reprezinta o componenta noua in vocabularul zilnic. Asadar repererele exista si sunt imprumutate dintr- un sistem functional.

Dincolo de obstacolele pe care multi dintre designerii romani le intalnesc pe drum, Smaranda reuseste sa isi pastreze calmul, reuseste sa isi stabileasca obiective realiste, si continua sa puna pret pe calitatea mesajului transmis prin creatiile sale, pe calitatea executiei si a materialelor. Drept dovada a ajuns sa isi prezinte ultimele colectii in cadrul Saptamanii Modei din Viena (MQ  Vienna Fashion Week), isi vinde creatiile in magazine din tara si strainatate, iar cei care ii trec pragul atelierului se indragostesc de piesele semnate de ea.

Care este urmatorul pas pe care il va face designerul Smaranda Almasan?

“Urmatorii pasi ,mici si greoi sunt spre o linie noua ,o colectie capsula , un concept care se contureaza de ceva vreme si care intampina probleme legate de partea de procurare a materialelor , foarte plictisitor acest aspect, dar mie imi da batai de cap tot timpul.De asemenea lucrez pentru colaborarea cu un retailer din Statele Unite.”

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s