Despre moda numai de bine

Pe langa tendintele sezoniere care de multe ori genereaza schimbari aproape insesizabile in mentalitatea consumatorului, in moda ca si in alte domenii, e nevoie periodic de o interogare consistenta a relevantei pe care o au diferitele schimbari din respectivul domeniu. De cele mai multe ori adevarul, ca si o pereche de pantofi cu un numar mai mic, deranjeaza. Si cand acesta incomodeaza nu doar purtatorul pantofului ci intregul sistem care se invarte in jurul pantofului, e nevoie de o schimbare.

Justin Bartels impression_2

Cathy Horyn care de 16 ani semneaza articole pentru New York Times a publicat saptamana trecuta un material (cel mai probabil sa fie chiar ultimul articol scris pentru aceasta publicatie, avand in vedere anuntul sau de retragere) intitulat “Sign of the Times. Slave No More”. Cathy Horyn pledeaza pentru utilitate in moda considerand ideea de comfort ca fiind una extrem de moderna si dezirabila pentru femeile contemporane. Ea ridica un semn de intrebare cu privire la relevanta propunerilor de pe podiumurile saptamanilor modei argumentandu-si punctul de vedere facand referire la garderoba majoritatii femeilor si la preferintele acestora vestimentare: “Lately I’ve noticed many more women, all of them in the zone of careers and complicated family routines, all of them with an eye for fashion, gravitating toward an almost boyish uniform of slim-cut trousers, pullovers and flat shoes.” Chiar daca mirajul generat de prezentarile fastuoase si promovat de revistele de moda va constitui mereu un fetish pentru consumatorii de moda, discrepanta dintre podium si realitatea consumatorilor e asa de mare incat cei din urma incep sa isi piarda treptat interesul fata de propunerile sezoniere. Proverbialul pantof despre care va vorbeam mai inainte trebuie sa fie conform spuselor jurnalistei, pe masura purtatorului si trebuie sa ii confere acestuia siguranta ca va supravietui intr-un prezent solicitant.

Justin Bartels impression_4

Ca raspuns la articolul lui Cathy Horyn, Eugene Rabkin, fondator al platformei online  Stylezeitgeist, publica “What is Fashion For?”. “Fashion is about aesthetics, theatre and meaning, not merely comfort”. El separa hainele (clothing) – partea practica a modei, de design vestimentar ( fashion) – partea creativa a modei si stabileste un set de valori la care ne putem raporta atunci cand dorim sa validam valoarea creativa a unei piese vestimentare. Aceste valori ar fi,dupa parerea lui Rabkin: valoarea estetica a pieselor vestimentare, teatralitatea si semnificatia acestora. In timp ce Horyn incearca sa demistifice: “By now, I suspect, most people know that the purpose of runway shows is entertainment, and to create a feeling of desire. They understand that the main interest of high-fashion companies is economic rather than aesthetic. It’s to sell products and capture new markets, much as Coca-Cola and Apple do”, Eugene Rabkin incearca sa perpetueze imaginea de fauritori de sens si frumusete a designerilor: “When I interviewed Ann Demeulemeester for the first time, I asked her about some of the intangible elements in her work. She took a jacket off her back, spread it out on the table and proceeded to explain how this seam and this angle of the cut reflected the fragility and imperfection of man that she wanted to manifest. She literally cut meaning into her clothes.”

Justin Bartels impression_3

Ca in orice situatie conflictuala, adevarul este undeva la mijloc. Argumentele fiecaruia au sens din perspectiva aleasa pentru a discuta problema sensului modei. Din punctul meu de vedere, si asa cum ati putut observa de-a lungul timpului pe zipcodefashion, partea creativa a modei este indispensabila si ocupa deasemenea un rol important in modul meu de a percepe acest domeniu, valorile pe care Rabkin le mentioneaza in articolul sau fiind de multe ori cele prin intermediul carora selectez designerii si colectiile pe care vi le prezint. Dar nu consider ca jurnalista Cathy Horyn pledeaza impotriva creativitatii. Viziunea sa pragmatica se datoreaza in primul rand background-ului sau profesional, iar argumentele pe care isi construieste articolul au ca scop propunerea unei noi abordari a modernitatii in moda. Ea descifreaza “semnalmentele” timpurilor in care traim si gaseste sensul modei in real. Ea mentioneaza declaratia facuta de Miuccia dupa prezentarea colectiei pentru linia masculina Prada in care designerul declara “I wanted to make it real. And I like that now.” Aceasta nevoie de real transpusa in piese vestimentare comfortabile nu implica o  lipsa a creativitatii, sau a sensului, este mai mult o razvratire impotriva unor modele de gandire invechite, o eliberare de cenzura impusa de un sistem al modei pervertit.

sursa imagini:

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s